Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny administrerende direktør i Banedanmark (Generelt)

af Pyloriis, 19/2 2020, 08:40 (1526 dage siden) @ Michael Deichmann

Lad de der kan, arbejde hjemmefra.


Som politibetjente, fængselbetjente, ekspedienter, sygeplejersker, lokofører, bygningsarbejder, renovationsfolk, etc.
Fin ide.
Jeg er bange for at der ikke er meget mere at hente på det område!
Men lokoføreren hos S-tog kan snart se frem til "hjemmearbejde"!

Tænk nu lidt ud af boksen. Netop København har rigtig mange videnarbejdspladser hvor man netop ikke behøver fysisk at sidde et bestemt sted. Hele centraladministrationen, pengeinstitutterne, konsulenthusene etc etc behøver ikke at køre til det centrale København, for at sidde foran hver sin skærm og skrive e-mails til hinanden. Telekonferencesystemer som CISCOs Webex gør det muligt at mødes over nettet. Det fungerer. Jeg gør det. Hver dag.

Selvfølgelig du har ret hvis vi tager udgangspunkt i dit vidensniveau og så opefter. Så er der vel flere hundrede tusinde arbejdspladser hvor man kunne arbejde hjemmefra og sikken mange tomme bygninger der vil være i det centrale København!

Sorry - kunne ikke dy mig!;-)

Jeg tror potentialet for hjemmearbejdspladser er ved at bære udtømt. Så mange flere som endnu ikke har en aftale om hjemmearbejde tror jeg ikke der er.

Ydermere forsvinder rigtig mange af disse arbejdspladser indenfor de næste 10-20 år. AI (kunstig intelligens) kommer til at overtage rigtig mange sekretæropgavet, arbejde som nyuddannede jurister vil også kunne varetages af AI. Opgaver som økonomer typisk varetager i starten af deres karriere vil nok også forsvinde.

I det mindste hvis vi skal følge udviklingen som det forventes i USA jvf en konference omkring AI som blev afholdt i Washington dc i september 2019.

Indenfor mit eget felt er der netop kommet kikkertudstyr som selv kan udpege mulige polypper i tyktarmen. Om få år skal skopet kun føres over til tyndtarmen og trækkes langsomt tilbage mens man tager en kop kaffe.
Så fortæller udstyret selv om der er en polyp og formentlig om den bør fjernes.

Tag COOP og indkøb. Med deres app hvor du selv scanner og betaler med din smartphone, forsvinder mange medarbejdere i butikkerne.
Næste skridt bliver sikkert robotter som fylder varer på hylderne.

Så ja. Vi kan gøre som mange politikere ynder. Læne os tilbage og afvente at udviklingen løser bores problemer!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak