Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af tgpsen, fredag 21. februar, 2020, 18:09 (278 dage siden) @ esni

Forskellen er, at Berlin samlede sine banegårde i 2006 i en helt ny, men samtidig har de tidligere store banegårde, hvorfra man nemt kan komme videre med de fintmaskede S- og U-bahn net.

Mener du det er et argument for at København skal opdele sin Hovedbanegård i flere? For det er ikke det Berlin har gjort.


Nej, men jeg tror det er umuligt at udvide kapaciteten i København uden at skulle tænke på alternative banegårde. Selv med en citytunnel skal der tænkes på en banegård til at tage imod citytunnellen, for både Østerport og Kystbanen er fyldt op.

Det er praktisk, når alt fungerer, men temmelig upraktisk ved de mindste fejl.


Dvs. at Hammerichs boulevardbane og berlinernes Nord-Süd forbindelse er et teknisk tilbageskridt?


Det skrev jeg vist ikke, men der er fantastisk sårbart med vores enlige boulevardbane, både for S-tog og fjerntog. Berlinerne har både øst-vest og nord-syd gående fjerntogsspor, de har 2 gamle hovedbanegårde, en i vest og en i øst samt en sydlig banegård (Berlin Südkreuz), der alle kan aflaste hovedbanegården. Udover deres fintmaskede S- og U-bahnnet som man kan komme til fra alle banegårde.


Berlins ny hovedbanegård med spor i to etager er så vidt jeg har hørt en succes.
Jeg tror at et sådant projekt mindst kræver:

  • Plads over og under jorden de rigtige steder til ramper og udfletninger mv
  • Penge nok til arbejdet - rigelig med sikkerhedsmargen når der skal bores i gammel undergrunds som Københavs eller Berlins
  • Et ikonisk overordnet projekt, som banegårdsprojektet kan koble sig på

I Berlin kunne skaffe alle 3
Det kniber vist gevaldigt i Stuttgart (tror jeg det er)
Det kan næppe skaffes i København.

tgpsen har et stort udvalg af forslag til Københavnske citytunneler -

Jeg har 3½:
Citytunnel 1
Citytunnel 2
Citytunnel 3
Citysløjfe

chancen for at bare en af dem bliver diskuteret på tinge er mindre end for at vinde i Lotto uden at spille -

Vi får se.

de ville falde på et eller flere af mine punkter - deres meritter i øvrigt ufortalt

Lad os se engang:

Plads over og under jorden de rigtige steder til ramper og udfletninger mv

Mine forslag til løsning af de problemer her.

Penge nok til arbejdet - rigelig med sikkerhedsmargen når der skal bores i gammel undergrunds som Københavs eller Berlins

I Malmøs kostede det ca. 8 mia. Peanuts sammenlignet med andre kapacitetsafhjælpende forslag for København H.

Et ikonisk overordnet projekt, som banegårdsprojektet kan koble sig på

Det kan blive svært, skandinavisk samarbejde er upopulært efterhånden som vi bliver stadig mindre skandinaviske. Procentdelen danskere der forstår svensk bliver stadig mindre. Procentdelen skåninger i Skåne, som er dem der bedst forstår dansk, ligeledes. I Berlin var banegården en del af hele Deutsche Einheit - bestræbelserne. Men det vil afhjælpe Københavns kapacitetsproblemer, som ellers vil gå i hårdknude.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.
 Læs artiklen 
DSB Hs373
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen