"Så kører karnevalstoget til Østrig og Venedig" (Generelt)

af esni, Frederikssund, lørdag 22. februar, 2020, 11:35 (244 dage siden) @ Svend

Men principielt må et godslokomotiver ikke køre med passagervogne med passagerer i vognene i Danmark.

Og hvad med det rent sikkerhedsmæssige i forbindelse med tunnelkørsel med passagerer?

Godstogslokomotiver er udstyret til at køre med persontog i Danmark. Der har manglet en homologering af varmeforsyningen og sikkert nogle af de andre funktioner der er på maskinen, men der er ikke noget teknisk til hinder for at kunne køre med persontog i Danmark med flere godstogslokomotivtyper.

Dertil kommer naturligvis at godsoperatørerne skal have certifikat til at køre passagertog.

Men det er alene grundet manglende behov og prisen for at få tilladelserne i hus, at man ikke har gjort noget ved det indtil nu. Der er intet "principielt" der skal omgås.
Husk at momsproblematikken er "den anden vej" idet der ikke er svaret moms på passagertogsmateriel, og at dette derfor ikke må anvendes til kommerciel godstrafik.

Lokomotiverne har NBO. til tunnelkørsel

/Lasse

Det mest principielle ved dette er ,at der nu er en kommerciel operatør, der har tilladelse til passagertrafik med lokomotiver i Danmark. Det kan der være perspektiver i.

.
"21 Feb 2020
Idag, skriver Hector Rail historia då tågoperatören drar passagerartåget via Danmark. Tåget fortsätter sedan vidare ned till kontinenten, och för första gången hela vägen utan att köra ombord på en färja först. Från och med 14:e februari 2020 har Hector Rail tillstånd att köra passagerartrafik i Danmark. Premiärturen blir det chartertåg som den svenska dagstidningen Dagens Nyheter anordnar tillsammans med Euro Express och där Hector Rail ansvarar för tågdragandet i Skandinavien. Tåget avgår från Stockholm 21 februari och kör till Italien och Österrike via Danmark. Tåget vänder tillbaka samma väg och ankommer Stockholm efter en vecka."

https://www.hectorrail.com/2020/02/21/skandinaviens-ledande-privatagda-tagoperator-hect...

Hvor langt har Hector 'ansvaret' for at trække toget, og hvem trækker det viderer til destinationen?
Hvormange gange skal der skiftes lokomotiv - incl sækbanegårde?

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Pris 240,- kr.
 Læs mere 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen