Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omvejskørsel, CO2-reduktion og infrastrukturinvesteringer (Trafikpolitik)

af simonmikkelsen ⌂, Stavtrup, Aarhus, 6/3 2020, 12:47 (1484 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er helt rigtigt at kattegatforbindelsen er en svær størrelse. Det skal dog nævnes at der allerede i dag er en færgeforbindelse Århus-Odden, hvilket gør at en bilbro nok har svært ved at argumentere for den store reduktion af CO2. Hvis man derimod kun lavede en togbro, evt. kun til passagertrafik og ikke til det tungere gods, kunne det få mange flere til at lade bilen stå og tage toget.

Et perspektiv er også, at vi ikke ved hvornår et passende antal biler kommer til at køre på el. De vil dermed ikke tælle på samme måde i CO2-regnskabet. De vil dog tælle lige så meget i trængsel og i støjforurening, da det meste støj kommer fra dækkene.

Min påstand er, at man ikke kan lave et korrekt regnestykke der viser om en kattegatforbindelse kan betale sig. Dertil skal man kunne se for meget ind i fremtiden. Det handler om politik og hvad man vil prioritere og her kan jeg kun sige at tog altså er den fedeste måde at rejse på, der hvor de ellers kører.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak