Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Omvejskørsel, CO2-reduktion og infrastrukturinvesteringer (Trafikpolitik)

af Schienenwolf, Læsø, 7/3 2020, 11:47 (1508 dage siden) @ LarsJels

Man skal lige huske, at de 70-% reduktion i CO2-emission er ift. referenceåret 1990. Heraf har vi allerede klaret omkring halvdelen, men den sidste del er selvfølgelig den sværeste, og her må transportsektoren bidrage meget mere.
Der er ingen vej udenom en større andel af eldrift både på jernbane og vej, og med den stadige udbygning af (hav)vindmøller bliver CO2-reduktionen mere og mere effektiv. I 2019 var ca. 60 % af den danske elproduktion alene fra vindmøller og solceller.

Hvad mener du med effektiv? Verdens samlede CO2 udledning fortsætter med at stige. Den falder ikke på grund af nogle sølle omlægninger af elforbruget i Danmark. Der er INGEN målbar effekt af den danske CO2 reduktion på klimaet, kun på det klimaindustrielle kompleks bankkonti, hvilket er det, som det hele går ud på. Det er fint nok, at der er et politisk ønske om reducere Danmarks CO2-udledning, for sådan er demokratiet nu engang skruet sammen. Men spar os for løgne om, at den danske reduktionen også vil have nogen målbar effekt på klimaet, med mindre at du kan dokumentere med tal, hvad effekten på klimaet vil være.

Om der er så meget at hente direkte på at reducere omvejskørsel er måske mere tvivlsomt. På Kattegat og Fyn-Als er der allerede færger, som tager noget af omvejskørslen. Er der evt. lidt at hente på en direkte jernbane Aarhus-Silkeborg?

Der er intet andet "at hente" end tankespind, varm luft og bullshit bingo.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MO1951Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak