Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 12/3 2020, 09:00 (1499 dage siden) @ Poul Brandt

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/274/index.htm

Udpluk

Økonomien for den billigste løsning, med bane fra Holbæk til Hasselager:

............................................................... mia. kr.
A Vej........................................................... 61,4
B Vej + bane 2 spor .................................... 113,7
C Vej + bane 2 spor, 1 spor kyst til kyst.......... 101,5
D Vej + bane 2 spor, 1 spor Sjælland-Samsø... 106,1

Banen koster således 40-52 mia. kr. mere end en ren vejforbindelse

Den forkromede løsning med 2 spor hele vejen og med start i Lejre, samt tunnel mellem Sjælland og Samsø koster 139 mia. kr.
En tunnel er noget overraskende ca. 22 mia. kr. dyrere end en hængebro.

Poul

At forsyne en Kattegatforbindelse med bane koster min 50 mia kr.
Stadig rigtig mange penge for relativ lidt sammenlignet med hvad der for disse penge kun opnåes via Fyn med ny bane, tunnel under Store Bælt, Lille Bælt og måske Vejle Fjord.

Heldigvis bliver projektet aldrig til noget med jernbane over Kattegat.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak