Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 12/3 2020, 18:56 (1499 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/274/index.htm

Udpluk

Økonomien for den billigste løsning, med bane fra Holbæk til Hasselager:

............................................................... mia. kr.
A Vej........................................................... 61,4
B Vej + bane 2 spor .................................... 113,7
C Vej + bane 2 spor, 1 spor kyst til kyst.......... 101,5
D Vej + bane 2 spor, 1 spor Sjælland-Samsø... 106,1

Banen koster således 40-52 mia. kr. mere end en ren vejforbindelse


Fra delrapportens afsnit 2.2:

Korridorerne er søgt lagt med det overordnede mål for øje at tilvejebringe en hurtig forbindelse imellem København og Århus.

Så forekommer vejforbindelsen at være ret dyr i forhold til, hvad man opnår med den. Toget vil kunne klare det på en time, mens det kommer til at taget dobbelt så lang tid - ca. to timer - i bil udenfor myldretiden, og det er oven i købet de færreste på den relation, der har bil. Rejsetiden i bus vil nærme sig to en halv time udenfor myldretiden, dvs. markant langsommere end omvejen over Storebælt med Timemodellen. En Kattegatforbindelse med kun vej tjener altså kun dårligt formålet om at skabe en hurtig forbindelse imellem København og Århus, men koster trods det hele 61,4 mia. kr. - mindst. En ren vejforbindelse er således dyrere i forhold til rejsetiden end en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

Ja det passer hvis man kun skal fra Hovedbanegården til banegården i Aarhus. Og kan leve med at toget måske kun kører 1x i timen.
Tager man sin bil fra f.eks. Allerød til Silkeborg ser det pludseligt helt anderledes ud.
Så kan vejforbindelsen sagtens gøre det på samme tid. Endda 24/7.


Vi mangler faktisk at se, hvor lidt en ren jernbaneforbindelse med (mindst) to spor hele vejen ville koste.

Hvorfor det?


Kun vej: Ca. 122,8 mia. kr. * timer i bil, ca. 140 mia. kr. * timer i bus.
Bane+vej: Ca. 113,7 mia. kr. * timer (forudsat togrejse).
Kun bane: ?

Vejen forudsættes anlagt med 4 vejbaner hele vejen. Modsat jernbanen regnes der altså ikke på en dårligere løsning med kun 2 vejbaner fra kyst til kyst.

Vejforbindelsen forudsættes anlagt den direkte vej mellem Roskilde og Sjællands vestkyst. Man altså ikke tvinge bilisterne til en omvej over Ringsted. Omvejen over Ringsted bliver kun for togpassagererne.

Dem er der så også ret få af!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak