Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanen til Aarhus havn (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/3 2020, 18:00 (1474 dage siden) @ plaudrup


Hvad skal der til for at udvide godstrafikken til havnen, så man kan fjerne (alle) de lastbiler der skal hente varer derude?

Da Mols-Linjen lukkede de konventionelle færger Kalundborg - Aarhus transporterede de ca 240.000 lastbiler/løstrailere om året. Iøvrigt var tallet nogle år forinden over 300.000 enheder. Der var dengang et politisk ønske om at undersøge muligheden for at få en del af disse over på jernbane, og man kom ret hurtigt frem til, at potentialet for en jernbaneløsning ville være eet tog i timen hver vej mellem Høje Taastrup og Aarhus. Så kan man altid diskutere, hvor mange af disse, der reelt kunne realiseres - men ud fra en tilgang til markedspotentialet og kapaciteten på skinnerne, var det altså 2x24 tog man nåede frem til.

Det blev som bekendt ikke til noget- primært båret af de lave chauffør lønninger og løstrailernes manglende mulighed for at blive løftet over på jernbanevogn. De jernbanerelaterede årsager dengang husker jeg som:

1: Aarhus havn er en containerterminal, og kan kun håndtere topløft - ergo kan man ikke uden investeringer løfte løstrailere
2: Sporlængden på containerterminalen er omkring 700 meter, mens rentable løstrailertog på den forholdsvis korte strækning helst skal op omkring 835 meter
3: Manglende elektrificering Fredericia - Aarhus fremtvinger lokomotivskifte i Fredericia, da MZ ikke ville kunne trække de forventede tog hurtigt nok på af Storebælt, hvorfor der skulle bruges el lok
4: Rangeringsomkostninger i Høje Taastrup (rangerlokomotiv og opdeling af tog ift 835 meter længde) samt i Aarhus (mgl mulighed for direkte "togkørsel" til terminalen uden rangist.
5: Lokomotivskiftet i Fredericia forlængede i praksis køretiden med 60 min hver vej, og forøgede dermed omkostningerne.

Om ovennævnte stadig er gældene, ved jeg ikke.Men der bør kunne komme mere gods på bane til/fra Aarhus.

MVh
Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak