Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt værksted syd for Næstved (Generelt)

af andersj, Aalborg, 16/3 2020, 20:24 (1495 dage siden) @ mikedk2100

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)


Rettelse: Laver deres nye arbejdsplads hvor der er: adgang via bane for det der skal repareres, tilstrækkeligt areal og færre miljøproblemer, støjgener m.v.

Vældig god ide. :-)

Men det er nok kun mig, der synes det er ufattelig dårlig reklame for et firma, der lever af at køre med tog. Præcis ligesom når DSB chefen får betalt sin bil.


Ja, og hvorfor skal cheferne i SAS have bil? De kan jo bare tage flyet. :-P

At rigtige mekanikere kører bil, og at chefen i andre virksomheder også får betalt deres bil ændrer ikke på, at DSB er et togselskab. For mig svarer det til, at chefen for COOP får betalt sine dagligvarer af COOP, men de bliver købt i og leveret af Salling Group. Jeg ville også synes det var underligt, hvis den flinke kassedame i Irma aldrig nogensinde selv handler i Irma, men altid render i Føtex.


Kunne skyldes at hun ikke har råd til at betale Irma's Hellerup-priser..
Men hvad har det at gøre med placeringen af et værksted for banemateriel?

Men sådan er der jo så meget hykleri i både DSB og Banedanmark


Og hos mange virkelighedsfjerne bolværksmatroser..


Men de laver stadigvæk deres arbejdsplads ca 10 km fra nærmeste station, så medarbejderne er nødt til at have en bil for at kunne passe deres job.

Jeg har intet imod, at ledelsen hos både DSB, Banedanmark og SAS kører bil - jeg har noget imod, at det er en del af deres løn.

Det hele har med image at gøre - præcis ligesom møgbeskidte tog, som det nævnes i en anden tråd, også har med image at gøre.

Jeg synes jo det er hyklerisk, når man på den ene side - som virksomhed - gerne vil have folk fra bilerne over i toget, og samtidig selv kører bil, fordi toget er for besværligt eller ubrugeligt. Jeg vil da hellere være en virkelighedsfjern bolværksmatros, end ansat i DSB/Banedanmark og være hyklerisk. Eller i enhver anden virksomhed og skulle sælge noget jeg synes er ubrugeligt. Sådan er jeg opdraget - kan jeg ikke stå inde for det jeg forsøger at sælge, jamen hvorfor skulle kunden så købe lortet.

Og det er da kedeligt, hvis man ikke kan se, at det giver et dårligt image. Det var det jeg forsøgte at vise med Irma-damen og chefen for COOP, åbenbart uden held. Jeg havde nu heller ikke ventet andet :-D

Tog er ikke løsningen på alle mobilitetsproblemer og det er bilen heller ikke. Audi i Ingolstadt har delvist betalt for at få åbnet en station ved deres fabrik. Desuden betaler de også 50% af pendlerkort til offentlig transport til deres medarbejdere. Er det hyklerisk og skader deres image? Næppe.

Det handler om at styrke tog og bus hvor tog og bus giver mening og styrke privatbilisme hvor privatbilisme giver mening. Langeskov er et prima eksempel på hvor en station har svækket mobiliteten, fordi tog ikke giver mening. Det samme med jernbanen til Aalborg Lufthavn.

Jeg ville kunne se et problem hvis man ikke kunne komme til en relativt stor arbejdsplads med offentlig transport, men når der er en hurtigbus to gange i timen på et sted hvor en hurtigbus giver mening, så kan jeg simpelthen ikke se problemet.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak