Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 17/3 2020, 15:15 (1493 dage siden) @ Niels Bak

Hverken vej- eller baneforbindelse handler om trængsel - det handler om hurtigere forbindelser og de deraf følgende økonomiske effekter af et integreret arbejdsmarked mv. Hvis man skal bekæmpe trængsel i fx Østjylland, så er timemodellen en bedre ide, da den vil give plads til et bedre og mere effektivt regionaltogssystem.

Helt uenig!
En vejforbindelse over Kattegat vil aflaste såvel Køge Bugt motorvejen, den fynske motorvej og den østjyske motorvej op til Aarhus.
Man kan måske spare udvidelse af flere af disse vejstrækninger.
En jernbane vil ikke give nogen nævneværdig reduktion på omtalte vejstrækninger!

Timemodellen vil heller ikke tiætrække mange nuværende bilister så man kan mærke det på de pågældende motorveje.


Trænsel er snarere et af problemerne i projektet, da det formentlig vil øge trafikken ind mod både København og Århus pga den forventede stigende trafik mellem de to områder. Det er dog mere akut på vej end på bane, om end især kapaciteten på begge hovedbanegårde er et problem.

Ja. Problemet er at begge banegårde IKKE kan klare ret meget mere trafik.
Så at lave unødvendige tog som faktisk kan klares med et forbedret timemodel inkl. ny jernbanetunnel under såvel Lille Bælt som Store Bælt og måske Vejle fjord samt opgradering / udvidelse over Fyn og på Vestsjælland vil være langt bedre!
Så vejforbindelse over Kattegat og bedre og hurtigere jetnbane fra Ringsted til Aarhus. Udgiften næppe meget større end jernbane over Kattegat!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak