Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 22/3 2020, 05:26 (1467 dage siden) @ Niels Bak

Hvis du laver en kattegatforbindelse uden tog, så har du løst kapacitetsproblemet på banen. Så er der nemlig ikke længere nogen som gider at tage omvejen over Store Bælt, men sidder i bussen over broen i stedet - eller mere sandsynligt, i egen bil.


Vrøvl. Beklager det direkte svar.
Trængselproblemer har ikke noget med om der er jernbane over Kattegat eller ej.
Trængsel er primært pendlere på vej til og fra København/ Aarhus/ Odense morgen og aften.
Kattegatforbindelsen løser kun trængselproblemer ved at reducere antal køretøjer over Fyn og i det Østjyske.


I det sidste er vi faktisk delvist enige, jeg kunne bare ikke lade være med at svare lidt kategorisk på dit ditto. Den gennemkørende trafik udgør kun en lille del af den samlede trafik, og om man fjerner den vil ikke have nogen særlig effekt. For tog skal de endda alligevel samme vej ind til København og til samme overbelastede hovedbanegård, og når det gælder vej, så bliver de blot flyttet fra den ene overbelastede indfaldsvej til den anden.

Men du glemmer konsekvent at anerkende, at en Kattegatforbindelse vil skabe et helt nyt pendlermarked (se Storebælt, Øresund), som vil øge tafikken og dermed trængslen. Hvis det bliver en ren vejforbindelse, får vejene lov at tage hele skraldet. Hvis der kommer jernbane med, så bliver det i det mindste fordelt - også fordi bropengene på den faste forbindelse vil medvirke til at skubbe en del af denne trafik over på bane (se Storebælt, Øresund igen, hvor toget har ganske høje markedsandele). Og det synes jeg faktisk måske er det største problem i projektet. Også selv om det udvidede fælles arbejdsmarked vi være en stor økonomisk gevinst.

Prognosen - som jeg husker det - omtalte 15.000 -20.000 togrejsende, hvoraf en pæn del kom fra den nuværende
togforbindelse over Storebælt.
Der er ikke mange rejsende i forhold til projektets pris.

Dernæst - ønsker vi i disse klimabevidste tider at få folk til at pendle endnu længere?

Og jeg tror simpelthen ikke at togdelen af projektet giver meget ekstra samfundsøkonomisk gevinst.
Vejdelen vil givet gøre det. Dels ved aflastning af nuværende forbindelse over Fyn og dels ved hurtigere rejsetid.


At du ikke kan se, at en Kattegatbro uden jernbane vil mere eller mindre slå intercitytrafikken på tog ihjel, det bliver vi til gengæld ikke enige om - men du vil jo også hellere have tog til pendlerne (hvis de vel at mærke ikke er de nye som kommer fra Østjylland), så det er vel det som er dit motiv for modstand mod en togforbindelse på en evt. Kattegatbro?

Nej - en Kattegatforbindelse risikerer at skabe ringere intercitytrafik samlet set.
Antal af gennemkørende tog mellem landsdelene vil nok ende med at være det samme.
Men der vil være færre tog over Fyn = længere mellem afgang for især de pendlere som kunne vælge at udskifte bil med tog.
Med - over lidt længere tid - at udbygge med ekstra højhastighedsbane fra Ringsted til en supplerende tunnel under Store Bælt, ny højhastighedsbane over Østfyn, tilsluttet den nye højhastighedsbane over Vestfyn, ny tunnel under Lille Bælt og ny bane fra Taulov til Aarhus vest - ja så kunne rejsetiden mellem Aarhus og København sikkert ende på 90 min.
Samtidig fik alle på strækningen hyppigere afgange, hurtige delforbindelser mellem de største byer og det kan udføres i etaper.
Ren win-win for ALLE.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak