Godstog hsatighed på lange strækninger (Generelt)
I dag kører godstog op til 120 km/timen.
Dette er kun enkelte vogne der kan dette og oftest kun i tom tilstand.
Hvad er der i vejen for at sætte hastigheden op til 140 eller 160 km/timen? Med 160 km/timen kunne man nå meget langt i løbet af en nat. Fra 20.00 til 05.30 med gennemsnitshastighed på 110-120 km er over 1000 km. Samtidigt ville man kunne følge et IC tog i Danmark uden at skulle vige et antal gange.
Den primære forhindring er vognenes løbeegenskaber, for vognene er ikke bygget til mere end 100 km/t. Derfor skal vognene have nye hjulsæt og bogier.
Derudover er der dynamiske påvirkninger af sporet.
Hvis der køres med 100 km/t med 22,5 T aksellast er der en dynamisk påvirkning, vi kan kalde denne for 100. Men hvis man skal køre med 120 km/t bliver denne dynamiske påvirkning måske 110. Det der her er problemet er at sporet kun er bygget til 22,5 T aksellast ved 100 km/t. Derfor skal samtlige sveller udskiftes til en sværere type.
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling