Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog hsatighed på lange strækninger (Generelt)

af William Skov ⌂, 22/3 2020, 17:16 (1468 dage siden) @ P.Jensen

I dag kører godstog op til 120 km/timen.

Dette er kun enkelte vogne der kan dette og oftest kun i tom tilstand.

Hvad er der i vejen for at sætte hastigheden op til 140 eller 160 km/timen? Med 160 km/timen kunne man nå meget langt i løbet af en nat. Fra 20.00 til 05.30 med gennemsnitshastighed på 110-120 km er over 1000 km. Samtidigt ville man kunne følge et IC tog i Danmark uden at skulle vige et antal gange.

Den primære forhindring er vognenes løbeegenskaber, for vognene er ikke bygget til mere end 100 km/t. Derfor skal vognene have nye hjulsæt og bogier.

Derudover er der dynamiske påvirkninger af sporet.
Hvis der køres med 100 km/t med 22,5 T aksellast er der en dynamisk påvirkning, vi kan kalde denne for 100. Men hvis man skal køre med 120 km/t bliver denne dynamiske påvirkning måske 110. Det der her er problemet er at sporet kun er bygget til 22,5 T aksellast ved 100 km/t. Derfor skal samtlige sveller udskiftes til en sværere type.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak