Godstog hsatighed på lange strækninger (Generelt)

af William Skov ⌂ @, søndag 22. marts, 2020, 17:16 (145 dage siden) @ P.Jensen

I dag kører godstog op til 120 km/timen.

Dette er kun enkelte vogne der kan dette og oftest kun i tom tilstand.

Hvad er der i vejen for at sætte hastigheden op til 140 eller 160 km/timen? Med 160 km/timen kunne man nå meget langt i løbet af en nat. Fra 20.00 til 05.30 med gennemsnitshastighed på 110-120 km er over 1000 km. Samtidigt ville man kunne følge et IC tog i Danmark uden at skulle vige et antal gange.

Den primære forhindring er vognenes løbeegenskaber, for vognene er ikke bygget til mere end 100 km/t. Derfor skal vognene have nye hjulsæt og bogier.

Derudover er der dynamiske påvirkninger af sporet.
Hvis der køres med 100 km/t med 22,5 T aksellast er der en dynamisk påvirkning, vi kan kalde denne for 100. Men hvis man skal køre med 120 km/t bliver denne dynamiske påvirkning måske 110. Det der her er problemet er at sporet kun er bygget til 22,5 T aksellast ved 100 km/t. Derfor skal samtlige sveller udskiftes til en sværere type.

--
William S.
[image][image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen