Godstog hsatighed på lange strækninger (Generelt)
Der er dog også trends indenfor hurtige godsleveringer - senest italienske Mercitalias "Fast" koncept, hvor ombyggede ETR 500 højhastighedstog med 180 km/t kører pakketransporter på højhastighedsnettet, ligesom der er ideer om 160 km/t lukkede godsvogne (Habins typen) til indlemmelse i persontog (sågar styrevognsstammer) for netop hurtig pakkelevering - men her som ret korte togstammer, og endnu har ingen knækket den økonomiske kode.
Jeg har snakket med en bekendt, som arbejder med postordre, hvor de kører med små varebiler, som ikke er omfatter af de samme hårdere køre/hviletider som lastbiler, til PostNord i Taulov fra en lager i Europa, så de kommer hurtig mulig frem med posten. (reglerne er blevet ændret efter sidste gang jeg snakke om det med den).
Hvis man kunne samles store mængder af pakker via et hub kunne der vel være grundlag kører det med hurtige tog. Men det skal konkurrere med de pakkefirmaer bruger fly til/fra et hub med levering fra dag til dag.