Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog hsatighed på lange strækninger (Generelt)

af P.Jensen, 23/3 2020, 09:10 (1493 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse

Tak for dit udførlige svar.

Nu tænkte jeg ikke lige på at godstog skulle overhale persontog. Det vil nok være "op ad bakke" at få lov til. Jeg synes bare at jeg ofte har set godstog vente på persontog på stækningen fra København til Lillebælt.

Men hvis køretid i dag er 30 timer vil den jo kunne sættes væsentligt ned.... Overrasket over så lav gennemsnitshastighed som 50 km/time.

Fra Spanien kunne man så køre fra Barcelona.

Transporttid betyder ikke så meget for skibscontainere - om det er nogle uger plus minus et par dage, men det betyder meget for fødevarer. Men jeg kan ikke lade være med at nævne at jeg var med i et fersk-fiske-projekt med skib fra Island til UK. Transporttiden blev nedsat med 2-3 dage. Salget fladt brat. Fisken duftede/lugtede ikke som normalt - der må være noget galt.

Hvis grønsager kan få en dage mere betyder det mange penge.

Pakketransport som du nævner i persontog kunne være et potentiale. Nogle vogne bag på nattog som så kunne få bedre økonomi. Man vil blive overrasket over hvor stor del at kurertransporten der sker med lastbiler.... (=hovedparten). Jeg har lige fået en pakke fra Irland. Transittid 3 dage - med lastbil. 20 kg under 400 kr.

Men det hele står og falder med at et firma opretter daglige forbindelser dvs. 5 gange/ uge mellem destinationerne. Ellers kan man godt glemme alt ovenstående.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak