Godstog hsatighed på lange strækninger (Generelt)

af Pyloriis, mandag 23. marts, 2020, 10:39 (307 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse
Som du selv så udførligt har beskrevet tidl. i denne tråd, er sliddet på skinner/underlag stigende ved højere hastighed.

Næppe overraskende.

Men samtidig ønsker vi at køre med passagertog med hastigheder over 180 km/h.

De gør vel at skal gods til større omfang på de lidt længere strækninger (over 500km) på skinner - så bliver man vel nød til at udvide sporkapaciteten.

Enten - vel mest fornuftigt - at bygge nye baner til passagertog og i stigende grad reserverer eksisterende baner til godstrafik og langsommere passagertog?

En hastighed på 100 km/h for godstog er vel ok, sålænge godstoget kan køre min 90% af tiden.

Hvis man IKKE opnår en gennemsnitsfart på tæt ved 100 km/h bliver gods på skinner næppe attraktiv i større omfang?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen