Åbning af Favrholm udskydes til december 2023 (Jernbanen i dag)
Det kræver også en del mere materiel - materiel der ikke findes før nyt er planlagt, projekteret, bestilt, bygget og leveret. Det er vi ikke engang tæt på i 2023
...medmindre man selvfølgelig "bare" køber nogle nye "normale" S-tog til at supplere flåden, og dermed sætter den førerløse udviklingsidé på pause Om det så lige kan nås til 2023 er en anden sag, men fjerner du "planlagt" og "projekteret" fra ovenstående, kan det resterende (inkl. EU licitation) forventeligt klares indenfor 3-4 år. Aktuelle udbud i andre lande kører lige nu med leveringstider i 2022 (kendt materiel) og 2023 (Nye materieltyper)
Der bliver frigivet material (og lokoførere) når der man begynder med at have førerløse S-tog. For Ringbanen starter først fordi den er isoleret fra de andre linjer og den er simpel. Det er vel ikke urealistisk at dette er tilfældet om 3-4 år.
Det frigiver vel kun materiel, hvis der bliver anskaffet nyt til den førerløse drift.
Og så er regnestykket jo, hvad der er klogest på lang sigt: Anskaffe flere af de nuværende, som kan sættes i drift umiddelbart og på hele nettet - eller anskaffe ny type med de risici både økonomisk og tidsmæssigt, det så giver..