Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)
Alstom har vundet en kontrakt på installation af nyt STM-førerumssignal og ERTMS-ombordudrustning i 77 ET/X31-togsæt, samt med en option på yderligere 34 togsæt. Installationen forventes afsluttet i slutnigen af 2023. Det nye førerrumssignal vil gøre det muligt for togsættene at køre både på det nuværende danske ATC (ZUB 123), det nuværende svensk ATC (ATC 2/2.2) samt på ERTMS level 2 i begge lande:
Så DSB kan nu så vælge imellem Alstom eller Alstom for sine 34 togsæt - enten via BDK aftale i eller dette udbud...
Mvh
Steen
Jeg ser to mulige forskelle:
- Det kan være et andet værksted der udfører opgaven, fx et der ligger i Sverige?
- Installationen er lidt mere omfattende da der også er STM for svensk ATC (ATC 2/2.2)
Men i sidst ende handler det vel om hvad DSB regner med at deres ET/X31-togsæt skal bruges til.
De 24 sæt bliver tvangsudlånt til SJ der er vinderen af Øresundstrafikken, så her bestemmer DSB nok ikke så meget.