Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)

af steenth, torsdag 26. marts, 2020, 22:58 (131 dage siden) @ mikedk2100

Bliver spændende, det virker vel i 2030 eller aldrig ?


Kære Erling - du er meget dårlig opdateret. Der faktisk nu og her 3 strækninger i dette land, hvor ERTMS nu er i drift.

Problemet er at få installeret i de gamle tog - som er et problem, som er kommet hul på. Serieinstallation i IC3, som var et problem, er i gang. Dobbeltdækkere og IR4 er på vej. Lint-tog hos Arriva er første serie klar.


Det er muligt det er begyndt at rykke, men det ændrer ikke på, at det allerede er en skandale, der ser ud til at blive 9 år forsinket og mange milliarder dyrere.

Budget holder stor set. Det er langt under det oprindelige budget. Ekstra udgifterne er kun at holde det gamle i live længere end de havde regnet plus ændringer i det gamle som ikke skulle have hvis tidsplanen havde holdt.

Men det er stadig installation i materiel, som har skabt problemerne. Det blev meget undervurderet. Hvorfor det blev det opdaget ret sent kan jeg ikke forstå. Men den del af projektet kører bedre nu. Og der er en realistisk tidsplan.

Selve det at få de første strækning have problemer komme i drift, så specielt i Vest er det bare med at rulle ud den takt, som der er materiel klar til ERTMS. I Øst projektet er der problemer med Svendborgbanen. Men overordnet er der mere realistisk tidsplan - det var der ikke i starten. Det godt ende med at de bliver færdig før tid.

Udover de mange følgeskader som er eller vil opstå, og som dagligt gør livet endnu surere for pendlerne.

På fjerntog er det mest dette års sporarbejde, som giver mærkbar ændringer i driften, fordi Køge-Roskilde har skiftet signalsystem. Det er desværre nogle uheldige bindinger lige nu. Også Køge-Køge Nord. Men det er stadig materiel som mangler. Der er allerede en brugstilladelse på København-Ringsted på nyt signalsystem...

Vi glemmer ikke så let, som I gerne vil have os til. Og IC4 skandalen står stadig i frisk erindring. Ellers skal vi nok blive mindet om det, hvis vi tager toget, selvom DSB selv synes de nu kører skidegodt. Ligesom med signalprojektet de næste 10 år.

Det er svært at bruger IC4 som noget at sammenligne med - et dårlig leverance, som blev forsøgt redet. Der er signalprogrammet i meget bedre tilstand. Det er i drift med få problemer, som bliver løst. Og med en mere realistisk tidsplan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen