Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, fredag 27. marts, 2020, 07:28 (1 dag, 23 timer, 33 min. siden) @ steenth

Selve det at få de første strækning have problemer komme i drift, så specielt i Vest er det bare med at rulle ud den takt, som der er materiel klar til ERTMS. I Øst projektet er der problemer med Svendborgbanen. Men overordnet er der mere realistisk tidsplan - det var der ikke i starten. Det godt ende med at de bliver færdig før tid.

På 'Lille syd' har overgangen til ERTMS bevirket, at togene nu har svært ved at overholde deres køretid, så der ofte er forsinkelser på 5-10 min - det er vel ikke ligefrem en succes, hvis køreplanen skal ændres til længere køretid pga. ERTMS ?

Problemet ved ERTMS (og CBTC) er den meget restriktive bremsekurve som der ned bremses efter. Hvis der ligger en overkørsel i udkørselsenden på stationen hvor et tog skal standse, så bliver indkørselshastigheden meget lav pga. den korte sikkerhedsafstand til overkørslen, hvis overkørslen er usikret.

Så enten skal man accepterer en meget lav indkørselshastighed og en usikret overkørsel, så trafikken kan passerer. Alternativt skal overkørslen sikres tidligere, men så vil det give en unødvendig lang nedlukning og dermed kødannelser.

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Svenska-lok

Jernbanebøger

Frygt og fascination
Frygt og fascination
Pris 230,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen