Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/3 2020, 09:08 (1488 dage siden) @ steenth

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.

Hvad er forskellen i bremsekurve imellem ATC og ETCS? SR75 håndtere ikke bremsekurve teknisk, men er nogle regler. Mig bekendt, så er farepunktet det samme sted med både ATC og ETCS, hvis overkørslen ikke er sikret. Forskellen på netop den strækning, at der ikke var ATC, som ville have overvåget nedbremsningen, hvis kørslen ikke var sikret.

Bremsekurverne i ATC systemet er baseret på mange års tilpasning til de danske signalanlæg. Bremsekurverne i ETCS er klart mere restriktive, da de er normbaseret. Men det er kendt, og bliver først for alvor et problem, når driften mellem Østerport og Valby/Vigerslev skal håndteres. Mener også at hele puljen til kapacitetsforbedringer (flere blokafsnit end blot en 1:1 udskiftning) forventes brugt på at imødekomme ETCS bremsekurverne. Så det er kendt og håndteret.

Jeg har iøvrigt bemærket omkring overkørslerne, at de går senere op, end før i tiden - skønt markerboards står tættere på end de gamle isoleringer. Virker som om datahastigheden er lidt "langsom".

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
DSB MZ1416

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak