Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 27. marts, 2020, 09:08 (131 dage siden) @ steenth

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.

Hvad er forskellen i bremsekurve imellem ATC og ETCS? SR75 håndtere ikke bremsekurve teknisk, men er nogle regler. Mig bekendt, så er farepunktet det samme sted med både ATC og ETCS, hvis overkørslen ikke er sikret. Forskellen på netop den strækning, at der ikke var ATC, som ville have overvåget nedbremsningen, hvis kørslen ikke var sikret.

Bremsekurverne i ATC systemet er baseret på mange års tilpasning til de danske signalanlæg. Bremsekurverne i ETCS er klart mere restriktive, da de er normbaseret. Men det er kendt, og bliver først for alvor et problem, når driften mellem Østerport og Valby/Vigerslev skal håndteres. Mener også at hele puljen til kapacitetsforbedringer (flere blokafsnit end blot en 1:1 udskiftning) forventes brugt på at imødekomme ETCS bremsekurverne. Så det er kendt og håndteret.

Jeg har iøvrigt bemærket omkring overkørslerne, at de går senere op, end før i tiden - skønt markerboards står tættere på end de gamle isoleringer. Virker som om datahastigheden er lidt "langsom".

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen