Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

På den anden side...... (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 27/3 2020, 20:07 (1462 dage siden) @ Michael Deichmann

... af Coronakrisen bliver verden på mange måder ikke den samme. Andre kan analysere og beskrive hvordan samfundsøkonomien efter at hele samfundet har kørt "på konsulatets regning" i et par måneder, men måden mange folk arbejder på fremadrettet vil måske ændre sig.

Jeg har været inde på det nogle gange her, når vi har talt trængsel. Hvis folk arbejder hjemmefra vil det reducere trængsel og CO2 udslip fra pendling.
Og hver gang er det vippet af brædtet med at "ikke alle kan arbejde hjemmefra".

Well - det prøver måske halvdelen af landets lønmodtagere i disse dage.

Jeg arbejder selv i en international virksomhed, hvor det de sidste 20 år har været OK at arbejde hjemmefra (eller hvor der nu er internetadgang) og de sidste 5 år har jeg været en del af et europæisk og nu globalt team, med chef i Tjekkiet og kolleger fordelt rundtom i Europa. For mig har Coronakarantænen ikke betydet den store forskel.

Min datter arbejder i en organisation, hvor hjemmearbejde ikke har været velset ud fra en direktør med en gammeldags og forkert opfattelse af hjemmearbejde og produktivitet. Han måtte efter en uge med hele styrken hjemsendt konstatere, at organisationens produktion var stort set uændret.

Den slags Aha! oplevelser er der givet mange ledere og medarbejdere der får i denne tid.

Nu bliver det jo ikke sådan på "den anden side". Mange vil genoptage pendlingen, men nu har de opdaget at det kan fungere og vil måske arbejde hjemme hver onsdag for eksempel. Da jeg startede med at arbejde hjemme var jeg gift og der arbejdede jeg hjemme 3 dage om ugen g min kone 2. Vi deltes så om en bil (VW Lupo 3L) og mine børn har siden fortalt at et var hyggeligt at de ikke kom hjem til et tomt hus.

Hvis pendlingen falder med 10% vil det have en ret positiv indflydelse på trængslen. Og nu skal vi ikke diskutere om den falder 5, 10, 20 eller 50% for det kan kun fremtiden vise, men jeg tror der vil ske en ændring.

Jeg er ikke så uenig. Der er givet flere som med bedre internetadgang kunne arbejde hjemmefra. Der er så også på vej med fibernet mange steder.
Men det der måske ender med at gøre en endnu større forskel er det markante fald i luftforurening, hvor måske især de yngre vil se at det ville være godt med renere luft efter at have oplevet det.
Faktisk imponerende hvor hurtigt det er sket.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak