Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen i Trafikudvalget (Generelt)

af KKLD, 27/3 2020, 20:11 (1481 dage siden) @ Steen Koefoed

En eneste ting jeg undrer mig over er at Linje F kører hvert 5. minut. Hvis den nu kørte hvert 4. minut ville det vel være nemmere at få det til at passe med linjer der kører hvert 8. minut når man tænker på skiftetid.


Det har du helt ret i. Med selvkørende tog er der ingen grund til at F ikke skulle gå hvert fjerde minut også. Så passer det hele bedre sammen. Den er taget til efterretning.

Feinschmeckere vil dog også bemærke en mindre inkonsekvens i videoen med hvorvidt linjerne har 8 tog i timen eller tog hvert 8. minut. I tilfælde af kørsel med køreplan må 8 tog i timen være at foretrække. Princippet er ikke helt så huskevenligt som tog hver tiende minut, men 2 tog i kvarteret burde også kunne læres, når frekvensen sættes op. I så fald skulle linje F have afgang for hver 3:45....

Det er ikke mere eksakt videnskab end som så. Det er primært illustrativt på nuværende tidspunkt.

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Dog skal vi tænke på at dette er i dagstimerne på hverdage - eller det går jeg hvert fald ud fra. Når der er en frekvens på mindst 8 tog i timen er der nok også færre for hvem det giver mening at huske minuttallene. Men derimod i aftentimerne, hvad kommer der til at ske der? Hvor mange tog i timen ville der køre? Og hvad hvis man er i røret eller i den foreslåede eksprestunnel for der vil vel så være længere tid mellem togene fordi de kører skiftesvis mellem røret og eksprestunnellen. Der skal vel mindst være 10 minutters drift på hver station der for at der kan være tog hvert 20. minut gennem røret så der ikke er en forringelse i forhold til nu - og tog hvert 20. minut gennem eksprestunnellen. Hvad med nattog? Tog hvert 15. minut fordelt 50/50 mellem røret og eksprestunnellen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak