Kørestrøm på Kong Frederik IX's bro (Generelt)

af kme, onsdag 01. april, 2020, 19:57 (91 dage siden) @ Peter Christensen

Så er det lige et godt spørgsmål: Hvis der fra slutningen af en perron er lige omkring 890 meter til broens landfæste, hvilken hastighed kan et moderne elektrisk tog så nå op på?

Tja, ifj min gamle fysikbog, da kan forholdet beregnes som c = (2xaxs)^0,5 (kvadratrod og ^0,5 er det samme).
Sættes a =0,5 m/s^2 (ofte er nyere tog spec. med a=1,0 m/s^2), så vi tager det stille og roligt.
Ved indsættelse fås da ca. 29,8 m/s efter 890 m eller ca. 107 km/t.
Jeg tror godt at toget kan trille over den neutralsektion med.....
MEN! Er spornettet lagt således at du kan rent faktisk kan accelerere til den hastighed? Der kunne jo være enelleranden hastighedsbegrænsning, som jeg intet aner om.

Meget relevant bekymring. Jeg mindes at Lasse T-P udtalte at mange af hans tog (dvs. Bombardiers) er neddroslet til max acceleration på 1,1 m/s^2 for skinnerne normalt ikke kan tåle mere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft
Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen