Kørestrøm på Kong Frederik IX's bro (Generelt)

af ulca, onsdag 01. april, 2020, 20:13 (242 dage siden) @ Peter Christensen

Så er det lige et godt spørgsmål: Hvis der fra slutningen af en perron er lige omkring 890 meter til broens landfæste, hvilken hastighed kan et moderne elektrisk tog så nå op på?

Tja, ifj min gamle fysikbog, da kan forholdet beregnes som c = (2xaxs)^0,5 (kvadratrod og ^0,5 er det samme).
Sættes a =0,5 m/s^2 (ofte er nyere tog spec. med a=1,0 m/s^2), så vi tager det stille og roligt.
Ved indsættelse fås da ca. 29,8 m/s efter 890 m eller ca. 107 km/t.
Jeg tror godt at toget kan trille over den neutralsektion med.....
MEN! Er spornettet lagt således at du kan rent faktisk kan accelerere til den hastighed? Der kunne jo være enelleranden hastighedsbegrænsning, som jeg intet aner om.

I følge TIB fra 2013 så skulle det nuværende spornet være lagt så der kan køres med 70 km/t fra spor 2 (som er gennemgående hovedspor), og spor 1, 3 og 4 med 60 km/t; og endelig spor 5 med 40 km/t.
Og mon dog ikke der sker visse udretninger af udfletninger når eller hvis der alligevel skal udskiftes sporskifter og andre dele af spornettet?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken
Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hirtshalsbanen
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen