Trafikaftale (Generelt)

af larsL, torsdag 02. april, 2020, 21:55 (97 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Mange debatører er sprunget direkte til debat omkring nogle perroner og sporskifter i Københavns udkant; det er for så vidt fint nok.

Aftalen indeholder dog også andre ting som har længere og perspektiver med større, dog ukendt, potentiale.

Eksempelvis sættes der penge af til bygningen af en fjernbusterminal ved Dybbølsbro. Med bygningen af denne terminal, der støttes af den ene/røde side af folketinget, så viser dette at fjernbusserne er kommet for at blive. Det bliver selvfølgelig noget som DSB og andre virksomheder der kører tog skal tage med i deres beregninger.

Fjernbusserne får dog konkurrence af DSB (hvis de husker at sætte prisen rigtig og fylder op med kunder der kører "Orange") med indsættelsen af flere lyntog til/fra København.

Der lægges også op til at smide nogle småpenge ud til at støtte nattog til/fra andre lande. Småpenge rækker dog ikke langt og hvor langt man kan købe sig, vil jo vise sig når vi kan se hvad der kommer til at køre. Forhåbentlig ikke for meget, det vil udvande produktet for svenske/tyske operatører - for mange stop, på forkert placerede banegårde, vil forringe produktetet på længere distancer (i forhold til fly). 1-2 stop i DK burde være nok, der er jo andre tog på skinnerne, der kan være tilbringer-tog.

Der lægges så også nogle penge til at sætte priserne lidt ned for unge og ældre. Det var næsten forventet.

Endelig er der nogle småtterier med Passagerpulse og et rådgivningscenter. Næppe noget der generer nogen.

Pengene fordeles således:

[image]

Aftalen kan også downloades.

Visionen for hvad man vil med den skinnebårne trafik i Danmark, herunder salg af DSB, eventuelt kun S-tog, mangler dog stadig, så aftalen må derfor dog ses som en midlertidig lap på problemet.

Hilsen Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen