Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen i Trafikudvalget (Generelt)

af Jens Hansen, 6/4 2020, 13:47 (1475 dage siden) @ Steen Koefoed

Efter mødet, er der stillet spørgsmål om ministeren vil kommentere materialet fra Ekspresgruppens foretræde 10/3-20 vedrørende bedre kollektiv transport i Hovedstadsregionen.

Ministerens svar;

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/402/svar/1648937/2174720.pdf

Ministeren svarer;

Der er efter min mening tale om nogle spændende tanker, men også et meget ambitiøst projekt med et budget på knap 20 mia. kr. inklusive reserver.

Jeg vil gerne fremhæve, at der allerede er igangsat en række store infrastruk-turprojekter, som enten netop er færdiggjort eller bliver færdiggjort i de kom-mende år. Her kan nævnes Metrocityringen, nyt signalsystem på S-banen og Sydhavnsmetroen. Foruden at skabe mulighederne for en hurtigere rejse in-ternt i Hovedstadsområdet bliver der også skabt en række nye knudepunkter, hvor flere forskellige kollektive transportformer mødes. Dermed skal alle pas-sagererne ikke ind forbi ”røret” og Københavns Hovedbanegård, men kan skifte på eksempelvis Østerport Station eller i fremtiden Ny Ellebjerg Station. Det skaber også robusthed, da der bliver flere veje rundt i Hovedstadsområdet.

Netop Ny Ellebjerg Station ser jeg ligesom Ekspresgruppen som et helt centralt fremtidig trafikalt knudepunkt. Derfor er det også meget positivt, at regeringen sammen med RV, SF, EL og ALT netop er blevet enige om at afsætte 52 mio. kr. som bidrag til et fælles stationsanlæg med omstigningsfaciliteter og bedre ad-gangsveje ved Ny Ellebjerg Station.

JH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak