Avatar

Lindholm: Hvorfor, hvoffer dit og hvoffer dat? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 08. april, 2020, 11:11 (198 dage siden) @ andersj

I sommeren 2020 skal den nye bane tilsluttes den eksisterende, men samtidig skal der også laves følgende:
-Dobbeltspor fra Lindholm station ud til viadukten under Søndergårdsvej
-Sporsænkning under Viaduktvej så der bliver plads til køreledninger
-Ændring af sikringsanlægget på Lindholm station.
-Forberedelse af Aalborg-Lindholm til elektrificering, hvor bl.a. sporene under Vesterbro skal sænkes.

Banedanmark forventede at dette kunne gøres i en totalspærring fra 11. august 2020 til 22. september 2020, men pga. en blødere bund end forventet bliver totalspærringen Aalborg-Brønderslev sandsynligvis allerede fra 28. juni. Der er desuden totalspærret fra Hobro til Aalborg fra 28. juni til 11. august 2020, så der bliver meget stille i Aalborg og der bliver lidt flere NJ lokomotivførere der kan få ferie i juli måned end normalt. Aalborg Nærbane er også aflyst fra 22. maj til og med 22. september pga. enkeltsporsdrift.

Dobbeltsporet vil starte ca. der hvor Lint'en befinder sig på dette billede fra i aften 21:22 taget fra Søndergårdsvej. Derfor har man også valgt at placere overgangen til ETCS et godt stykke længere mod nord, da Lindholm fortsat skal have konventionelle signaler i nogle år endnu.

[image]


Der træder et nyt rettelsesblad vedr. Lindholm station i kraft den 14. april 2020:

[image]Rettelsesblad 1678 14.04.2020 side 524-11

De nuværende forhold ser således ud:

[image]Rettelsesblad 1637 23.12.2019 side 524-10

Som vi kan se, flyttes I-signalet ca. 300 meter mod nord fra km 251,9 til km 252,2. Samtidig flyttes det fremskudte signal. Det fremskudte signal flyttes dog ikke tilsvarende. Det står i dag 900 meter nord for I-signalet. Fremover kommer det kun til at står 800 meter nord for I-signalet. Det må formodes, at afstandsmærkerne (1.200 meter, 800 meter og 400 meter alle flyttes tilsvarende).

Spørge Jørgen spørger: Hvorfor flytter man kun I-signalet 300 meter mod nord? Hvorfor flytter man det ikke ud til km ca. 253,3 (ca. 1.400 meter nord for den nuværende placering). Km 253,3 ligger lige nord for vejoverføringen for Søndergårdsvej, og det kan vel formodes, at det er dér I-signalet vil få sin endelige placering, når man er færdig med at etablere 2. sporet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud
DSB E965
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen