Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvidet "Ny Ellebjerg" (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 10/4 2020, 15:22 (1474 dage siden) @ andersj

Det blev faktisk besluttet at lave metroens endestation på Ny Ellebjerg underjordisk for i det mindste at have muligheden for at videreføre den senere, også selv om det kostede ekstra.

Der blev da også for nylig lavet en screening af muligheder for en videreførsel af M4 enten mod Hvidovre Hospital eller nordover i endnu en "ring" mod Emdrup.

Begge har det problem, at befolkningstætheden falder, jo længere man kommer fra Københavns centrum. Og dermed er det svært at få de passagermængder som kan retfærdiggøre de store udgifter til et metrobyggeri. Det er lidt bedre i ringløsningen, som kører på tværs af en række af de inderste fortsæder/den yderste del af den tætte bebyggelse. Den linjeføring har så til gengæld det problem, at den er hamrende ulogisk, temmelig lang (=dyr) og ikke følger de nuværende rejsestrømme særlig godt, samtidig med at den er tæt på at overlappe med S-ringbanen.

Hvidovreløsningen vil give det sidste af regionens store hospitaler en højklasset offentlig trafikforbindelse (hvis eller man regner stationen på Trianglen samt BRT som højklasset for Rigshospitalet), men til gengæld mangler strækningen andre store rejsemål. Den er dog ikke så lang og derfor heller ikke helt så dyr.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1957ContecRail
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak