Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trelleborg Sassnitz - via Danmark (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/4 2020, 16:30 (1469 dage siden) @ Jens Hansen

Men hvad er mulighederne for nattoget, kunne det, ved en statslig indsat, komme til at køre via Danmark?

Og hvorfor ikke?

Selvfølgelig kan det køre via Danmark. Det er jo samme sporvidde... Snälltåget har selv angivet en rejsetid på 10,5 timer ved kørsel via Danmark. Imidlertid er hverken Snälltågets vogne, lokomotiver, personale eller sikkerhedscertifikat godkendt i Danmark. Dvs enten skal man ud at investere stort (Snälltåget har selv på konferencer forklaret at egnede persontogslok (200 km/t) først ventes i drift over Øresund i 2024), eller også skal man hyre en underleverandør (og altså reducere sin egen gevinst). underleverandøren kunne passende være Hector Rail i Danmark, der har personale, licens og lokomotiver.
Så udestår godkendelse af vognene. Det burde kunne lade sig gøre, at få kommerciel godkendelse af de ti nye liggevogne købt fra DB, mens det forlyder af de tidligere danske Bc-t vogne er ude af revision. Snälltågets svenske liggevogne kan ikke godkendes til kørsel gennem Danmark. Hvis Snälltåget skal køre daglige afgange, skal de derfor formentlig investere i nogle flere brugte liggevogne eller revidere Bc-t vognene.

Når man så er nået dertil, så er spørgsmålet om de bro- , tunnel- og infrastrukturafgifter, der skal lægges for kørsel gennem Danmark skulle være blevet lavere end færgebilletten.

Umiddelbart er min vurdering at kørsel via Danmark godt kan lade sig gøre teknisk, hvis nogle arbejder for det, men at det økonomisk er noget dyrere (et forsigtigt skøn vil sige omkring 25% men det er baseret på de "gamle færgepriser" fra 2010). Om markedet kan bære dette, ved jeg ikke. Som jeg forstår det kører "Snälltåget" som sådan med underskud.

Skal der køres via Danmark med en sund økonomi med dette tog, vil jeg mene, at man skal finde en politisk løsning, om at fritage kommercielt drevne internationale nattog fra infrastrukturafgifter...En direkte støtte til internationale passagertog er imod EU-lovgivningen - og iøvrigt også imod Snälltågets egne anbefalinger.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak