Trelleborg Sassnitz - via Danmark (Generelt)
Skal der køres via Danmark med en sund økonomi med dette tog, vil jeg mene, at man skal finde en politisk løsning, om at fritage kommercielt drevne internationale nattog fra infrastrukturafgifter...En direkte støtte til internationale passagertog er imod EU-lovgivningen - og iøvrigt også imod Snälltågets egne anbefalinger.
.
Mon ikke også de andre jernbanevirksomheder der driver passagertrafik (DSB .....) kunne tænke sig at slippe lidt billigere for at køre på de danske skinner?
Satser for infrastrukturafgifter i 2020
1. Togkilometerafgift, bortset fra strækningerne Korsør – Nyborg og Øresundskyst – Svensk grænse, udgør 5,09 kr. pr. kørt togkilometer (ekskl. moms)
2. Broafgift for passage af Storebæltsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 5.537,00 kr. pr. tog.
b) Godstog: 6.732,05 kr. pr. tog.
3. Broafgift for passage af den danske del af Øresundsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 2.276,53 kr. pr. tog.
b) Godstog: 2.754,53 kr. pr. tog.«
--
Svend