Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Resumérapporten og Nørrebro Station (Trafikpolitik)

af larsht, 12/4 2020, 16:57 (1446 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad er da traditionen for uregelmæssighed på de store sporvognslinjer i København?


Det er så mange år siden at der har kørt sporvogne i København, man ikke kan bruge det til noget nu. Og man kørte ikke i eget tracé. Man kan kun sammenligne med buskørslen, hvor man har haft konvojkørsel på linje 5 m.fl. i mindst 40 år. Man fik det ikke afskaffet med BRT.

Der er ikke BRT på linje 5C i dag - en busbane er ikke BRT.

Der er utallige sporvogns-/letbanelinjer med tæt drift i udlandet hvor endestationen består af to spor som ender blindt. Men før du nu skruer op for pessimismen så kan jeg afsløre at det rent faktisk stadigvæk fungerer.

Fint nok, men de strækninger er nok ikke plaget af konvojkørsel.

Nej, men hvorfor er du overbevist om at den her omtalte bane får det?

BRT burde give busserne fordele a la sporvogne i eget tracé, men erfaringerne med linje 5C viser noget andet.

Linje 5C har ikke BRT

Jeg kan anbefale dig at tage ud i verdenen og kigge dig lidt omkring (når det er sikkert igen naturligvis) og derved danne dig selv et oplyst grundlag :)

Der har jeg været. Kan du give nogle konkrete eksempler på, hvor det fungerer? Altså blindspor kombineret med konvojkørsel?

Igen, hvorfra får du at der kommer konvojkørsel på den her omtalte bane?
En sporvogn/letbanetog har i reglen større kapacitet end selv en ledbus - derfor kan man med fordel planlægge med lidt længere afstand end de 4 minutter linje 5C har i dag.

Jeg kan i øvrigt oplyse at sporvogne i modsætning til busser ikke kan "snige" sig udenom forhindringer. Biler kan man til dels forhindre i at komme i vejen. Hvis man vil.

Det er skarpt observeret - den får du en lille guldstjerne for.
Kunsten ligger i at planlægge projektet sådan at forhindringerne ikke opstår.
Du kan med fordel tage et smut til Århus og gå en tur på Nørrebrogade og Randersvej og se hvordan det her er udført.
Ligeledes kan du med fordel undersøge hvordan banen ad Ring 3 er projekteret.

Og nej, verden bliver ikke anderledes bare fordi man kalder sporveje for letbaner. Det er stadig nogenlunde det samme som BRT. Bortset fra at man ikke kan omlægge ruten ved trafikulykker, vejarbejder osv. Og ikke snige sig forbi forhindringer.

Helt korrekt - men det er en skidt sammenligning at kaste BRT ind i ligningen her - for det findes praktisk taget ikke i København, og da slet ikke på linje 5C.
Fredensgade, Tagensvej, Nørre Allé og Lyngbyvej har noget der nærmer sig BRT


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak