Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lindholm: Nu med nyt sporskifte (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2020, 13:40 (1467 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Jeg vedhæfter et billede meget lig det du har taget, men med lidt mere closeup af den krumning som Thomas har opdaget. Jeg synes det ser ud til at sporskiftet har den krumning som spor 1 havde i forvejen. Så det er meget interessant om det er muligt at passere sporskiftet med de 120 km/t ligegyldigt hvilket spor man skal ind på/ud af.

[image]


Så er sporskiftet blevet pakket ind i skærver og tilsluttet i begge ender. Sporskiftet er faktisk også taget i brug - i aflåst stand: Nordjyske Jernbaner kører allerede igen på strækningen. Det underer mig lidt, for det fremgår af Banedanmarks hjemmeside, at der er totalt spærret 8.-14. april 2020 Langå-Brønderslev?

Jo mere jeg kigger på det nye sporskifte, jo mere er jeg overbevist om, at det ligger med samme krumning som det tidligere strækningsspor. Så hvis man kunne køre med 120 km/t før, hvorfor skulle man så ikke kunne gøre det igen? (Jeg ER opmærksom på dette indlæg).

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]Lindholm station, kommende nyt indgangssporskifte fra nord, set fra nord mod syd. Tirsdag den 14. april 2020 kl. 11.06. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak