Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Femern Bælt sættes i gang (Trafikpolitik)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2020, 14:48 (1457 dage siden) @ gaest

ministeren udtaler;

- I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side.

JH


Og hvis tyskerne bliver ved NEIN så står vi med en undersøisk vognhal/garage. Jeg er ikke politiker så jeg har svært ved at se hvordan Danmark får så meget ud af den forbindelse at vi vælger at betale hele projektet selv. Turismen på Sydhavsøerne og transittrafikken til Sverige vil muligvis opleve et opsving men det kan ikke financiere projektet vel?

Befolkningen på Lolland/Falster ser en stor fremtid i projektet og mange arbejdspladser ude i fremtiden. Nuvel, der skal nok komme nogen arbejdspladser i byggeperioden, hvor mange er ikke til at sige, for hovedparten af arbejdskraften skal nok traditionen tro hentes udenlands.

Når byggeperioden er færdig og færgerne (måske) forsvinder, så er det ingen garanti for at arbejdspladserne forbliver. Forbindelsen er først og fremmest bygget for at kunne sende varer mellem Sverige og Tyskland i transit, ikke for at fremme turismen på Lolland/Falster - hvor mange der passerer Storebælt holder ind i Nyborg eller Korsør - ikke ret mange, og hvis det endelig sker, så kommer de ikke længere end til motorvejskiosken.

Rent jobmæssigt, så tror jeg Lolland/Falster er bedst tjent med færgerne, som giver en del arbejdspladser. Bedre forbindelser til København for at understøtte bosætningen afhænger jo ikke af Femernsund forbindelsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak