Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Femern Bælt sættes i gang (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 24/4 2020, 17:03 (1457 dage siden) @ steenth

Det kan godt nok går hurtigere. Jeg fandt 2 år gammel artikel, som nævnte 2020 som året for første færge med el-drift på ruten. Hvad den nuværende tidsplan er, ved jeg ikke. Mig bekendt er det diesel-elektriske færger, som i princippet ligner de færger, som er ombygget på Helsingør-Helsingborg.

Både Richard og Benedikte var født med 5 dieselmotorer og tilhørende genertorer.
Dertil transformere og frekevnsomformere til azimut thusterne under skibet. Der er ikke rigtig noget traditionalt ror på de færger; alt kursændring og fremdrivning går via thrusterne.
På prøveture gik en af de danske skibe 3 kn sidelæns.....det er ret pænt og det ville jeg gerne have oplevet. Faktisk kan skibet styres manuelt ved at der sidder en mand ved hver thruster (der er 4) og drejer thrusteren i den vinkel, som styrmanden beder om.
Hvis jeg skulle stå for sådan en øvelse, ville jeg finde et sted med god plads og dybt vand....det er lidt sjusket at gå på grund eller støde ind i andre fordi enelleranden klovn lige får vendt noget 180 grader.....
De tyske færger er teoretisk magen til de danske....men enhver kan jo kikke på design og indretning hvorefter diverse forskelle træder frem. I den tekniske afdeling er, at de danske færger har 6,6 kV spænding fra generatorerne, mens tysken kun har 440V.
Dermed skal tysken bruge en gevaldig masse tunge kobberkabler med stort tværsnit for at overfører samme effekt.

Anyway, det burde klart være muligt at sætte noget batterihalløj i de færger.
Det er elektisk kraftoverføring med vekselstrøm hele vejen. Så det er blot om en eller 2 dieselmotorer skal erstattes af en flok batterier.
Det store spørgsmål er jo om nok energi kan lagres på den plads/vægt som er tilrådighed. Med kun 15 min. i havn, så skal godt nok hældes noget effekt i de batterier under havneopholdet.

De 2 færger på Gedser-Rostock har noget spændende blandet fremdrivning hvori en elmotor indgår. Jeg har ikke helt luret hvordan det system er strikket endnu.
Dog skal mindst en af færgerne snart have et rotorsejl og det skal nok virke.
Rotorsejl har vist sin virkning på et større, lyseblåt tankskib og det er samme leverandør (norse-power), som Scandlines er røget i kassen med. Ikke at rotorsejl fjerner behovet for dieselmotorer, men brændstoftforbruget reduceres med alle de positive virkninger det afstedkommer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak