Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 27/4 2020, 08:06 (1432 dage siden) @ K. Simonsen

Ďer er dagligt på hverdage under 5.000 rejsende.
Så hvor mange hurtigtog og hvor vil du have dem til at stoppr og hvor mange bumletog pr dag?


2 stoptog som i dag og et nyt hurtigtog.

5000 er det hver vej? det er alligevel næsten 4 mio årligt.

og jeg regner da med der kommer flere passagerer, med hurtigere forbindelser.

Østbanen har omkring 1.1 til 1.3 mio rejsende pr år.
De fleste rejser sker nok på hverdage.
Det giver under 5.000 rejsende pr dag i begge retninger.
Altså max 2.500 mod Køge.
Oplandet til Østbanen (Stevns Kommune 22.500 borgere og halvdelen af Faxe Kommune 18.500 borgere) giver et muligt kundeunderlag på 43.000. Ret få rejser fra Køge mod Stevns/Faxe for at arbejde.
Men lad os være flinke.
Der er max 50.000 borgere som potentielt kan bruge Østbanen.

Fraregnes mindre børn, ældre og de som arbejder i selve området og hjemmegående, er kundeunderlaget nok nede omkring max 25.000 som dagligt / regelmæssigt vil kunne benytte Østbanen.

Set i det lys er de nuværende op mod 2.500 rejsende fint i tråd med hvad kollektiv trafik i resten af landet kan tiltrække.

Disse borgere er så fordelt i 6 mindre bysamfund (Faxe / Faxe Ladeplads / St. Heddinge / Hårlev / Karise og Rødvig).
Resten bor nærmest ude på landet eller i meget små bysamfund.

Så skal du have glæde at tog med hastigheder over 120 km/h må mange af disse borgere vinke farvel til blot 1 tog i timen, medmindre du ønsker at drive togdrift med 2-5 passagerer pr tog.

Så det er helt urealistisk at fortsætte din tankegang og dertil ekstremt dyrt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak