Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transportministeriet 120 år (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 28/4 2020, 10:10 (1459 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 28/4 2020, 10:41

Go' formiddag i forum,

Tak for jeres refleksioner over Transportministeriets fødselsdag og ministerens hilsener til samme. Så fik vi da has på "ministerfrekvensen"; men den fristende sammenligning med skatteministrene er desværre ikke så let al den stund, at deres ministerium først blev udskilt fra Finansministeriet i 1975.

Hvis Transportministeren ikke ligesom enkefru Fernando Møhge lyver om fødselstidspunktet, er ministeriet fra år 1900, hvor verden iflg. ministeren så således ud:

"Da Transportministeriet blev født, gik eller red man, hvis man skulle nogen steder – medmindre man var så formuende, at man havde råd til en drosche eller en af de nymodens cykler med kædetræk, som havde afløst væltepeteren nogle årtier forinden. Hvis man skulle rejse langt, var det med toget. Senere kom automobilen, sporvognen og motorcyklen til."

Jeg synes lige, jeg vil nævne, at han overser, at kongeriget i 1900, "da transportministeriet blev født", allerede i 53 år havde haft jernbane, som i den tid havde udviklet sig markant både teknologisk og geografisk, at etaten DSB var blevet skabt i 1885, at den første store jernbanelov, hvorved endnu flere provinser ville få togbetjening, kom i 1894, og at sporvogne allerede var blevet elektriske. Dagvogne og kystsejlads som samfærdselsmidler var samtidig stærkt på retur.

[image]Kort over Danmarks Jernbaner 1899, Det Kongelige Bibliotek. Klik på billedet for stor udgave.

"at man red eller gik, hvis man skulle nogen steder" etc. i år 1900, er i bedste fald en naiv opfattelse, i værste en historieløs.

Han slutter denne indledning, der berøvede mig resten af mit svindende mod til at læse grundigt videre, med: "I dag kan vi tilføje det elektriske løbehjul" ..... Hurra!

Nu må vi se, om han kan føje "BRT på landet" til ministeriets utallige bedrifter. Jeg er sikker på, at succesen bliver næsten lige så stor som med landevejs-damp-dilligencen!

[image]

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak