Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 28/4 2020, 13:50 (1452 dage siden) @ Pyloriis

At de fleste ikke skal til københavn er ikke væsentligt, eftersom det ikke er en konkurrerende destination ift køge. Tværtimod. At nogle tog fortsætter til københavn vil øge passagertallet og dermed også hyppighed, hastighed eller andre investeringer i banen til gavn også for dem, der kun skal til køge. Det er en ret væsentlig pointe at forstå ift jernbanen. Hvor hver ny bil på motorvejen er til gene for andre er hver ny passager på banen til gavn for andre.( Op til visse kapacitetsgrænser, selvfølgelig)

Og så er passagerer til kbh altså værdifulde ift at undgå trængsel. Men det er jo nok netop problemet her, at du ikke sådan for alvor ser trængsel som et problem. At udgifterne til veje stiger hvert år, altimens fremkommeligheden falder er ikke noget der skal tages alvorligt. Sådan mp det jo forståes, når dubtror vi står samme sted om tyve år.

Hvis man i dag kunne køre kbh -hårlev på 20 minutter vil passagertallet stige voldsomt. Det vil det også over tid pga trængsel og andre restriktioner for biler. Lagt sammen bliver effekten voldsom og vil i sig selv motivere til yderligere investeringer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak