Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 30/4 2020, 14:28 (1428 dage siden) @ Pyloriis

Hvis der er 40-50 km Ny e-hørlev burde 20 minutter være muligt med 200 km/t måske endda med 2-3 stop i køge.

Men husk konteksten. Min pointe var værdien i at bevare skinnerne, så disse tiltag var mulige om fx 20 år. Ikke at det skulle kunne ske i nutiden eller nær fremtid. Jeg går ikke ud fra, at østbanen får direkte forbindelser til kbh før der er sket yderligere kapacitetsudvidelser ind mod kbh.

Nuværende skinneføring og underlag kan ALDRIG bruges til 200 km/h.
Så allerede her er du på glatis.
Og skal enhver mindre by på Sjælland om 20 år have togforbindelse til København med 200 km/h eller er det kun få udvalgte områder du mener alle andre skal betale til?


Tænk hvis man havde asfalteret køge-næstved for 20 år siden, fordi datidens pyloris ikke mente der var grundlag for direkte tog til kbh og politikerne tillagde en sådan fremtidig mulighed en værdi på nul i deres beregnknger, alene fordi der ikke var aktuelle planer.

Tænk hvis man tidligere havde indset at ikke alle skal ind på Hovedbanegården men faktisk har et arbejde rigtige mange steder i hovedstadsområdet end kige ved Tivoli!

Men havde man blot for 30-40 år siden planlagt at sygehuse, større offentlige arbejdspladser og indkøbscentre kun måtte opføres såfremt der var jernbanestation indenfor max 5 min. gang - så ville kollektiv trafik idaghavde været et hit!

Det gjorde man ikke fordi politikere ALTID går efter den billigste løsning og køber en byggegrund langt fra jernbane og motorvej.


Det er lidt af en nyhed, hvis du mener det umuligt at køre med 200 km/t på den nye bane ned mod køge. Mon ikke det er muligt. Hastigheden gennem køge vil ikke ændre sig, og det samme gælder de første 1-2 km ud af køge og ind mod hårlev.
Hvad er der så tilbage? Måske 10 km skinner, hvor man evt kunne opgradere hastigheden, men det er ikke væsentligt for pointen. Om man på dette stykke kører 120, 160 eller 200 vil være en forskel på 1-2 minutter.

Ja jeg vil sådan set gerne forsyne alle små sjællandske stationsbyer med direkte forbindelser til københavn. En slags ydre s-tog, der kører lokalt i deres nærområde, men så fortsætter i høj fart ind mod kbh. Præcis det princip som man ønsker med næstved-køge. Det er den helt rigtige måde at bruge toget på i fremtiden. Og nej det koster ikke ret meget og vil reelt være selvfinansierende på sigt pga effekten ift vejudgifterne,der både er ude af kontrol og i øvrigt ikke løser problemerne.

Det eneste problem er, om det lykkes nogen at få asfalteret banerne inden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederHectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak