Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 1/5 2020, 11:40 (1449 dage siden) @ Niels Munch

Med en udgift på 600 mio for Østbanen for hvert 40. år + årlige udgifter til alm. vedligeholdelse og snerydning, så er skinneløsningen formentlig flere × dyrere.

Men som du selv siger, forarbejdet - og derved fordyres BRT'en væsentligt i forhold til en simpel udskiftning af skinnenettet....

De 600 mio. er inkl. det obligatoriske 50% usikkerhedstillæg, der ikke nødvendigvis bliver brugt, da der tale om en velkendt anlægstype.

Der skal ikke ryddes sne på en BRT-vej?

Jo. Men det bliver der også på en motorvej. Og her kan en 4sporet motorvej klare såvel tung trafik, snerydning for 2.5 mio kr. pr. km pr. år.


Et af argumenterne for, at man flere steder i udlandet konverterer sporbus- eller BRT-løsninger til light rail, er, at de relativt tunge BRT-busser kører spor i vejbelægningen, der så bliver væsentlig dyrere i vedligeholdelse end oprindelig påregnet.

God pointe. Måske derfor man i oplægget har vurderet at udgiften til etablering bliver markant dyrere?

Men er arbejdet lavet godt nok fra start - jvf en motorvej - så er der meget få steder på danske motorveje at man ser hjulspor i højre vognbane selv om det kører rigtig mange tunge lastbiler.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak