Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT - Minister: Prisen for BRT-busser på lokalba (Trafikpolitik)

af pjl, 1/5 2020, 18:21 (1427 dage siden) @ Pyloriis

Måske. Blot ikke rigtig tilfældet på Sydmotorvejen.

Har ikke kørt den vej i 8 år, så det er ikke noget jeg kan sige noget fornuftigt om. Jeg vil dog sige at det skulle undre mig meget om der ikke er nogle steder hvor disse sport ikke eksisterer, specielt fordi meget af motorvejsstrækningen er noget af det ældste vi har.

Det afhænger vel af vægt på togsæt, hastighed og dimension af skinner og underlagets beskaffenhed.
Kan blot konstatere at slinnerne på Østbanen kun har holdt i ca 40 år efter udskiftning i 80'erne.

Det er også forbrug af strækningen, X lette kørertøjer slider lige så meget som Y tunge køretøjer, hvis mængden af tunge køretøjer er høj (som den er på E45), så opstår slid hurtigere og dermed også spor i asfalten.

Jeg ved ikke hvilken metode man har moderniseret efter, men privatbanerne har ikke været kendt for at stå først i køen når der blev moderniseret skinner, i fattig-80'erne tror jeg slet ikke at en modernisering er det vi ser det som i dag. Eksempelvis kan jeg huske at Odderbanen op gennem 80'erne ofte afhentede skinner hos DSB i Aarhus til brug andre steder op banen - jeg tvivler på at Østbanen i 80'erne blev "gennem-moderniseret".

Måske. Men da antal af rejsende i tidsrummet 9-14 & efter kl 19 må antages for beskedent, ville en mete alm. bus givet kunne klare opgaven.

Busser er sidste step inden afvikling, allerede omlægningen til bus betyder at tidligere og senere afgange er kandidater til "Telebus konceptet". Idéen med jernbane (og eventuelt batteritog) er at man ville kunne gennemføre hvert eller hvert andet tog hele vejen ind til København (flere passagerer), det giver et kæmpe løft til området og man slipper for at flytte kunderne over i bilerne eller ind på boligmarkedet tættere på København - begge dele har ret store økonomiske konsekvenser. Busser (herunder BRT) flytter ikke kunder anden end væk, men det egentligt er agendaen, så skal man bare sige det og stå ved det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak