Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2. spor Padborg-Tinglev (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/5 2020, 10:07 (1416 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej

Behovet for denne udbygning er blevet diskuteret længere oppe og i tidligere tråde, og jeg er blevet belært om, at der ikke er noget reelt behov. Det er dejligt, at forummets deltagere er så meget klogere end politikere og erhvervsliv ;-)

Dobbeltsporet kan fint anvendes, og i forbindelse med elektrificering Fredericia - Aarhus - Aalborg -( Hirtshals/Frederikshavn jvf TEN-T reglerne) forventes ad åre en højere efterspørgsel på godstog mellem Padborg og Taulov, end den kapacitet, der frigøres gennem Femern.

Dertil er rejsetiden for passagertog generelt mellem Aarhus og Hamburg ikke særlig attraktiv.

Det primære argument for at lave dobbeltsporet er dog nok, at det er et af de meget få projekter, der kan iværksættes "nu", fordi det ikke i samme omfang er bundet af andre infrastrukturarbejder, der kontinuerligt replanlægges.

Dobbeltsporet er skam også et ønske på Dansk Industris investeringsplan, og der er flere "ikke-lokale" fortalere for projektet. Herunder også en bedre grænselands betjening.

/Lasse

Er der dobbeltspor fra grænsen til Hamborg?

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak