Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

2. spor Padborg-Tinglev - og lidt om AM signaler (Trafikpolitik)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/5 2020, 16:04 (1436 dage siden) @ Peter Christensen

Men det er faktisk meget sjovt at se hvordan strækningen er forberedt til dobbeltspor.

Der har været dobbeltspor i en fjern fortid.

Det var nok efter andre normer end dem BDK bruger i dag, så der skal nok "en del" til inden et spor kan tages i brug.

Nu tog jeg lige turen med den Youtube video, og det er tydeligt at se at der har været noget til højre for sporet tidligere, men i forhold til senere i videoen, hvor man er på Fyn og Sjælland, så er "traceen" af de senere dobbeltspor nok ½ gang bredere end hvad der lige er gammel jernbanedæmning til her.
Og de der master til højre side står da ikke alle langt nok ude til at de ikke skal flyttes ½ - ½ meter længere ud?
Der er iøvrigt lige en overkørsel der kun er halt lukket ned som giver lidt forstyrrelse for (gods?)togets fremfærd. :-)
En ting undrede mig og det skyldes selvfølgelig min manglende dybe og rutinerede indsigt i SR.
På Storebælt "hygger" jeg mig med at holde øje med AM signalerne på Vestbroen, hvor man jo i nogen grad kan forudsige om der er et tog på vej eller ej. Disse AM signaler er de høje med plads til 4 lanterne, men kun med 3 da de "bare" skal vise "kør igennem" (2 grønne), "Kør" (1 grøn) og "Stop" (Rød). Ved Sprogøs indkørselssignal er der så også en brandgul så den kan vise "Stop" (Rød + Gul) og vel også "Kør med begrænset hastighed" (Gul + Grøn).
Men hvad der ser ud som AM eller DS på den enkeltsporede og i hvert fald på den dobbeltsporede efter Tinglev er de små bagplader med blot 2 lanterner. Strengt taget så jeg dem også omkring Vigerslev og andre steder (og jo - jeg spolede frem til de strækninger jeg fandt interessante).
Hvorfor er de forskellige?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MT162
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak