Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2. spor Padborg-Tinglev - og lidt om AM signaler (Trafikpolitik)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/5 2020, 17:49 (1443 dage siden) @ andersj

Men hvad der ser ud som AM eller DS på den enkeltsporede og i hvert fald på den dobbeltsporede efter Tinglev er de små bagplader med blot 2 lanterner. Strengt taget så jeg dem også omkring Vigerslev og andre steder (og jo - jeg spolede frem til de strækninger jeg fandt interessante).
Hvorfor er de forskellige?


Mellem Vojens og Vamdrup blev der ikke etableret automatisk linjeblok med AM-signaler da der blev udbygget til dobbeltspor. De signaler du ser på det afsnit er F-, I- og U-signalerne for Farris og Sommersted.

På Kastrupbanen er det rigtig nok AM-signaler. Umiddelbart ville mit gæt være at de er etableret med kun to lanterner fordi banen blev indviet med ATC (hvor man kan se hvor langt frem der er grønt i førerrummet). Men på Vigerslev-Køge Nord-Ringsted er der jo tre lanterner på AM-signalerne, så det modsiger jo lidt mit gæt.

Kastrupbanen samt strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg er begge udført som en RYS-strækninger, hvor RYS står for 'Reduceret Ydre Signalering', og hvor forsignaleringen sker via ATC-førerrumssignalet. Kastrupbanen er senere ændret med flere/andre signaler, for RYS konceptet var vist ikke så genialt som forventet.

På strækningen Lunderskov-Esbjerg lever RYS-konceptet stadig, her er alle U og AM signaler 2 begrebs, dog med 4 begrebs I-signaler og PU-signaler på stationerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak