Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Röd, med eller utan gul (Jernbanen i dag)

af steenth, 14/5 2020, 00:00 (1415 dage siden) @ John

Tilbage til armsignalerne i 1930'erne - på I-signaler var hovedsignalarmens lys var rødt eller grønt og gennemkørselsarmens brandgult eller grønt.
Det overførtes til daglyssignalerne med rød over gul. Omkring 1960 blev dette ændret til brandgul over rød eller brandgul over grøn.
Brangult øverst - kan ses længst væk fra og signalerer at der skal bremses ned mod signalet enten på grund af "stop" eller på grund af "kør" med lav eller begrænset hastighed

Hovedreglen er der er brandgult på I- og SI-signaler iflg. SODB - der er normalt bemærkninger i SODB, så man kan finde ud hvorfor det er som det er. Men på enkelt strækninger (med DSB 1954 F-anlæg). hvor der ikke er hastighedssignalering, er der kun 2 grønne og et rødt lampe. Og få steder er/var er der signaler med kun et grønt og et rød lampe, hvor man ikke kan stille signal for gennemkørsel (en endestation fx). Men jeg har ikke kunne finde bemærkning, hvorfor brandgul lampe mangler andet her.
:


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak