Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Röd, med eller utan gul (Jernbanen i dag)

af Henrik Karlsson, 14/5 2020, 22:28 (1436 dage siden) @ steenth

... Men jeg har ikke kunne finde bemærkning, hvorfor brandgul lampe mangler andet
her.

Jeg vil gerne uddybe lidt hvad jeg har skrevet i den henviste artikel. Men da det hele er historisk betinget, skal videre diskussion måske flytte ind ved siden af.

Som nævnt ovenfor stammer den nuværende signal-udformning fra omkring 1960-1962 med det formål at kunne vise "kør med begrænset hastighed" gul+grøn på en måde der ikke kunne forveksles med det gamle "kør" grøn+gul.

Ændringen var bl.a. begrundet i indførelse af fjernstyrede stationer med automatisk krydsning hvor det var nødvendigt dels at kunne give fuld hastighedsinformation med hastighedsviseren, dels at sikre tydelig varsling af nedsat hastighed på afstand med bl.a. gul+grøn. Man kan sige at DSB blot gjorde hvad Sverige og Tyskland havde gjort i årtier.

En sidevirkning af dette var at signaler uden hastighedsviser ikke skulle vise gul+grøn, og der var en del signaler der fik fjernet den gule lanterne ved ombygningen. Senere kom så muligheden for at vise gul+grøn sammen med hastighedstavle.

Det gode spørgsmål er så: Hvis man alligevel var i gang med at bygge om efter svensk/tysk forbillede, hvorfor så ikke lade stop = rød, uden gul, i alle signaler? Min teori er at der lå elektrotekniske grunde bag - det er vigtigt at vide at den gule virker inden man tænder gul+grøn, og det gøres nemmest hvis den er tændt i forvejen. Desuden skal signaler med forgrening, altså to forskellige gule, også vise togvejens retning ved stop-og-ryk-frem = gul+rød+X. Igen er det nemmest hvis den gule er tændt i forvejen, selv om det får den sære konsekvens at signalet kan vise stop på to forskellige måder.

Med tiden er den almindelige opfattelse blevet at gul+rød skal vise at man holder foran et indkørselssignal. Men der findes stadig indkørselssignaler uden gul lanterne, så jeg synes ikke den er helt gangbar. Derimod er det væsentligt at man kan se at det er et indkørselssignal hvis det viser stop-og-ryk-frem som gul + rød blink (siden 1985), fordi det betyder noget forskelligt i et indkørselssignal og fx et AM-signal (rød blink uden gul).

Med til historien hører at privatbanerne i en periode anvendte I-signaler der kun tændte gul sammen med grøn og altså viste stop = rød. Jeg tror de fleste er blevet harmoniseret siden 1990erne.

Den gule lanterne har aldrig haft til formål at være reserve/dublet for den røde lanterne. I Danmark har man mig bekendt altid anvendt dobbelttråd-lamper til dette.

Henrik W Karlsson


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak