Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Röd, med eller utan gul (Jernbanen i dag)

af AnWa, 15/5 2020, 08:45 (1413 dage siden) @ Henrik Karlsson

Tack!

Ja, ljuskontrollenn kan bli knepig i likströmsmatade signaler. I Sverige är det bara mellanblocksignaler som är likströmsmatade, och där använder man särskilda kopplingar med dubbelspolereläer för att testa glödlamporna innan man tänder dem: först kopplar man ström till vardera lampan för den önskade signalbilden genom en känslig, högohmig spole på ljuskontrollrelät; strömmen ut blir så liten att glödlampan förblir släckt, men relät drar om glödtråden är hel. Om samtliga berörda ljuskontrollreläer lyckas dra har man bevisat att alla aktuella glödlampor är hela, och då sluts de "vanliga" strmkretsarna genom reläernas lågohmiga spolar; strömstyrkan blir då så hög att gldtrådarna börjar glöda, och signalen går upp i sitt körbesked.

(Praktiskt löses den inbördes kontrollen så att det är en kontakt på det dragna kontrollrelät för det fasta gröna skenet som sluter den "vanliga" kretsen för försignalskenen, och tvärtom. Om någon av de berörda lamporna är trasiga håller reläerna varandras "vanliga" kretsar brutna.)

Utdrag ur ett gammalt SJ-kompendium


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak