Röd, med eller utan gul (Jernbanen i dag)
Tack!
Ja, ljuskontrollenn kan bli knepig i likströmsmatade signaler. I Sverige är det bara mellanblocksignaler som är likströmsmatade, och där använder man särskilda kopplingar med dubbelspolereläer för att testa glödlamporna innan man tänder dem: först kopplar man ström till vardera lampan för den önskade signalbilden genom en känslig, högohmig spole på ljuskontrollrelät; strömmen ut blir så liten att glödlampan förblir släckt, men relät drar om glödtråden är hel. Om samtliga berörda ljuskontrollreläer lyckas dra har man bevisat att alla aktuella glödlampor är hela, och då sluts de "vanliga" strmkretsarna genom reläernas lågohmiga spolar; strömstyrkan blir då så hög att gldtrådarna börjar glöda, och signalen går upp i sitt körbesked.
(Praktiskt löses den inbördes kontrollen så att det är en kontakt på det dragna kontrollrelät för det fasta gröna skenet som sluter den "vanliga" kretsen för försignalskenen, och tvärtom. Om någon av de berörda lamporna är trasiga håller reläerna varandras "vanliga" kretsar brutna.)