Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Röd, med eller utan gul - "Stop mod højre" (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/5 2020, 20:01 (1413 dage siden) @ Henrik Karlsson

Henrik W Karlsson skrev:


Jeg vil gerne uddybe lidt hvad jeg har skrevet i den henviste artikel. Men da det hele er historisk betinget, skal videre diskussion måske flytte ind ved siden af.

Som nævnt ovenfor stammer den nuværende signal-udformning fra omkring 1960-1962 med det formål at kunne vise "kør med begrænset hastighed" gul+grøn på en måde der ikke kunne forveksles med det gamle "kør" grøn+gul.

Ændringen var bl.a. begrundet i indførelse af fjernstyrede stationer med automatisk krydsning hvor det var nødvendigt dels at kunne give fuld hastighedsinformation med hastighedsviseren, dels at sikre tydelig varsling af nedsat hastighed på afstand med bl.a. gul+grøn. Man kan sige at DSB blot gjorde hvad Sverige og Tyskland havde gjort i årtier.

Som jeg har forstået det, så var ændringen, at togene nu skulle køre efter signalerne i stedet for efter tjenestekøreplanen, der tidligere indholdt oplysning om det enkelte togs sporbenyttelse. Lokomotivføreren kunne ikke længere ud fra køreplanen udlede den tilladte indkørselshastighed, og der var ikke længere nødvendigvis en stationsbestyrer på stedet til at informere lokomotivføreren om ændret sporbenyttelse (efter at have standset toget ved indkørselssignalet). Derfor måtte signalerne i stedet benyttes til at give lokomotivføreren information om den tilladte hastighed.

En sidevirkning af dette var at signaler uden hastighedsviser ikke skulle vise gul+grøn, og der var en del signaler der fik fjernet den gule lanterne ved ombygningen. Senere kom så muligheden for at vise gul+grøn sammen med hastighedstavle.

Det gode spørgsmål er så: Hvis man alligevel var i gang med at bygge om efter svensk/tysk forbillede, hvorfor så ikke lade stop = rød, uden gul, i alle signaler? Min teori er at der lå elektrotekniske grunde bag - det er vigtigt at vide at den gule virker inden man tænder gul+grøn, og det gøres nemmest hvis den er tændt i forvejen. Desuden skal signaler med forgrening, altså to forskellige gule, også vise togvejens retning ved stop-og-ryk-frem = gul+rød+X. Igen er det nemmest hvis den gule er tændt i forvejen, selv om det får den sære konsekvens at signalet kan vise stop på to forskellige måder.

Her er et eksempel fra Vigerslev station søndag d. 30-08-2015 kl. 11:11. Bemærk også, at det kun er forgreningsarmen, der har gennemkørselslanterne. PU-signalet i baggrunden ca. midt i billedet viser "Borup-rød". Jeg kunne desværre ikke også få et PU-signal på "Forbikørsel forbudt" med på billedet.
[image]

Jeg tog billedet i forbindelse med, at der blev kørt "Rundt om Husene" med DSB K 564 + vogne. Til dagligt kan man ved indkørsel til depotet se noget lignende på Helgolands indkørselssignaler, som er synlige fra Nordhavn T.

Mange tak for din forklaring.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak