Kystbanens fremtidige betjening (Generelt)

af steenth, lørdag 16. maj, 2020, 01:39 (296 dage siden) @ Rail

Jeg synes, det hører med til historien at gentage, at trafikplanen er et embedsmandsprodukt, der aldrig er blevet politisk godkendt. Det betyder ikke, at det ikke kan være interessant, hvad der står i trafikplanen, for det er - synes jeg - altid interessant at høre om, hvad "man kunne forestille sig". Men man kan jo - som bekendt - forestille sig, eller ønske sig, hvad som helst. Hvilket er en velkendt disciplin her i værelset.


Til det skal man bare huske at omlægningen af Kystbanen er politisk godkendt i Transportudvalget og skulle have være implementeret til K20 hvis det ikke var fordi Svenskerne afsporet det.

Køreplannerne bliver ikke politisk godkendt. DSB har via sin kontrakt med ministreret mulighed for at lægge køreplanen inden for de rammer den giver. Dog sker det hver år, at der kommer afvigelser i forhold til kontakten, som skal godkendes i ministreret. Evt med tillægskontrakter.

Politikerne blander sig.... Og det kan give et pres på DSB. Og for K21 medførte det, at Skovbrynet blev bevaret - ingen ville støtte DSB her. Men normalt få DSB lov at gøre hvad de vil.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MO1840
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen