Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)

af Pyloriis, mandag 18. maj, 2020, 19:22 (6 dage siden) @ Rail

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.


Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.

Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.


Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...

Nok meget optimistisk.
Hvis samme regel skal gælde som ved Øresundsbroen og Store Bælt må der vist ikke være andre godstog i tunnelen.
Det vil tage op mod 15 min for et godstog at køre gennem Fehmern-tunnelen.
Så uden persontog kan der komme 4 godstog, men skal der persontog vil der max kunne køre 3 godstog pr. time.
Kilde: https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/4034340/Banegodstrafikkens+konflikte...
(se side 17)

Men læser man den svenske rapport som blev linket til tidl. i denne tråd - https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=154203, så gør man sig der tanker om dels at øge akseltrykket og gøre godstog længere end de nuværende 750 m som vist er gældende i Danmark.
Det kan jo øge kapaciteten en del!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen