Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)

af Niels Bak, mandag 18. maj, 2020, 20:53 (12 dage siden) @ Pyloriis

Derfor kunne man se på Fehmern-forbindelsen og hvordan den financieres.

Svenskerne bygger selv den kombinerede vej-/baneforbindelse ved Helsingør-Helsingborg og Danmark bygger landanlæg inkl. ny bane fra Helsingør over Hillerød til omkring Høje Taastrup eller Roskilde.

Vi får en ny jernbane til glæde for den tværgående passagertransport i Hovedstadsområdet og Sverige kan sende deres godstog - mod behørig betaling - via den af Sverige betalte kombinerede vej-/baneforbindelse.

Ren win-win for ALLE

Faktisk tørrede vi tyskerne i røven med Femern-aftalen. Forbindelsen incl de danske landanlæg (med undtagelse af den ny Storstrømsbro) bliver betalt af tunnelafgiften, mens den tyske statskasse hænger på de tyske landanlæg.

Hvorfor mener du lige at vi skal hoppe i den samme aftale og lade svenskerne løbe med overskuddet på en HH-forbindelse?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted
Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.
 Læs artiklen 
SB M7
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen